Casus
Voor onze ethische analyse hebben wij besloten om de moraliteit van de Islamitische Staat te analyseren. Dit past binnen ons Profielwerkstuk omdat deze groepering probeert ee Rijk dat de hele islamitische wereld overspant te stichten.
De Islamitische Staat ad-Dawlah al-Islāmīyah fī al-‘Irāq wash-Shām/Daesh (1999-heden) is een jihadistische terreurgroepering die een Kalifaat heeft uitgeroepen over een gebied dat delen van Irak en Syrië omspant. De gebieden die IS in handen heeft zijn voornamelijk gebieden waar de meerderheid van de bevolking Soenniet is, wat logisch is, omdat IS een soennitische groepering is.
IS is ontstaan als een assymetrische/guerilla groepering in Jordanië, die na de inval in Irak daar heen is verhuisd om aanslagen te plegen. Toen heetten ze noch Al-Qaida in Irak ( Tanzim Qaidat al-Jihad fi Bilad al-Rafidayn). In 2006 brak deze groep met het Al-Kaida leiderschap van Bin Laden en Zawahiri, en in 2013 met Al-Nusra. In 2014 riepen ze hun eigen kalifaat uit.
Ethische vraag
Mag een groepering een rijk stichten waarbij zij mensen discrimineren om vrijheid te creëren voor hun eigen religie?
Ethisch dilemma
Religie------Gelijkheid
Het dilemma ligt hier tussen religie en gelijkheid. Aan de ene kant wil de IS haar eigen religie volgen, naar haar eigen religie handelen, terwijl er aan de andere kant mensen zijn met een andere religie, die gelijkwaardig willen zijn aan hun islamitische buren.
Belanghebbenden
- Moslims. De IS creëert het rijk voor hen.
- Niet-moslims. Zij zijn degenen die achtergesteld worden in het nieuwe rijk.
- IS-top. Zij zijn de uitvoerende partij.
- Landen in het Midden-Oosten. De IS wil haar staat stichten met gebied van deze landen.
- Andere landen. Zij krijgen in de wereldpolitiek te maken met een nieuwe, compleet islamitische staat.
Waarden
- Moslims
- Eenheid
- Loyaliteit
- Vroomheid
- Niet-moslims
- Vrijheid
- Gelijkheid
- IS-top
- Macht
- Eenheid
- Landen in het Midden-Oosten
- Macht
- Welvaart
- Andere landen
- Volkssoevereiniteit
- Welvaart
- Stabiliteit
- Vrijheid
- Gelijkheid
- Loyaliteit
- Volkssoevereiniteit
- Welvaart
- Stabiliteit
- Eenheid
- Vroomheid
- Macht
Vrijheid is voor ons het belangrijkste. Mensen moeten vrij zijn een religie te kunnen volgen, zonder gediscrimineerd te worden. Mensen moeten meningen kunnen uitspreken. Zonder deze vrijheid kunnen mensen zichzelf niet ontplooien.
Gelijkheid staat bij ons ook hoog in het vaandel. Een ieder moet in een gelijke situatie op gelijke wijze behandeld worden. Als sommige mensen bevoorrecht worden, kunnen anderen zich niet ontplooien. Echter, vrijheid is een belangrijker goed voor ons.
Daarna komt loyaliteit. Het is goed als mensen op elkaars vertrouwen terug kunnen vallen, zodat ze een steuntje in de rug hebben. Voor veel mensen is het lastig het leven alleen goed door te lopen. Loyaliteit is alleen niet zo belangrijk als vrijheid en gelijkheid.
Onze eerste twee waarden komen heel goed naar voren in een volkssoevereiniteit. Iedereen is gelijk en de vrijheid van mensen wordt gewaarborgd.
Ook welvaart is zeer belangrijk. Als je niet genoeg verdient, zul je niet makkelijk ver komen in de samenleving. Welvaart kan echter ook op een verkeerde wijze gebruikt worden, bijvoorbeeld financiering van oorlog, dus daarom staat deze lager dan bovengenoemde waarden.
Stabiliteit is de fundering voor het leven van een vreedzaam en welvarend leven. Als er continu conflict is, dan is er geen mogelijkheid om een duurzaam en waardig leven op te bouwen.
Stabiliteit kan echter ook malafide staten en groeperingen in de macht houden, Waardoor vrijheid en gelijkheid verdwijnen. Dit mag dus niet te hoog worden gewaardeerd, omdat anders mensen zich niet kunnen ontplooien.
Eenheid kan erg nuttig zijn, omdat je dan als groep of samenleving meer gedaan kan krijgen en meer cohesie hebt, wat het gevoel van saamhorigheid versterkt. Ook loyaliteit is met eenheid een sterker gegeven. Eenheid kan echter ook een duistere kant hebben; de individualiteit van mensen wordt onderdrukt, waardoor mensen minder vrijheid hebben om hunzelf te ontplooien.
Vroomheid is niet een waarde die bij ons persoonlijk zeer hoog in het vaandel staat. We zijn beide geen lid van een bepaalde vastgelegde religie. We snappen echter wel dat sommigen veel waarde hechten aan vroomheid. Daarom vinden we het wel belangrijker dan macht, aangezien wij aan vroomheid geen negatieve kant zien.
Macht staat bij ons op de laatste plaats. Macht kan wel positief bedoeld zijn, maar is dat vaker niet. Als iemand macht heeft, heeft ten minste een ander dat niet. Wat de een wel aan macht heeft, schiet de ander tekort. Dit moet dus gelijk verdeeld worden, en er moet ruimte overblijven voor de vrijheid van het volk.
Afweging en oordeel
Gevolgen
Moslims
positief:
- Sommige soennitische fundamentalistische moslims in het Midden-Oosten en daarbuiten zullen het Kalifaat van IS verwelkomen als dé beste staatsvorm voor het Midden-Oosten en de gehele Ummah, dwz. de geloofsgemeenschap van de Islam.
- IS voorziet ook veel moslims in IS-gebied van een soort sociale bijstand en openbare diensten zoals de reparatie van wegen en het onderhouden van het elektriciteitsnetwerk.
negatief:
- Vooral sjiitische moslims maar ook Soennieten die het niet met IS eens zijn worden bruut gestraft zoals door onthoofding.
- De proclamatie van een Kalifaat zorgde ervoor dat een internationale coalitie nu Irak en Syrië bombardeert, wat in deze gebieden nog meer mensenlevens en materiele kosten eist.
- Sinds de bombardementen van de Internationale Coalitie zijn de prijzen van bv. benzine en voedsel zoals rijst enorm omhoog gegaan.
- Veel jonge jongens en meisjes worden geïndoctrineerd, gedwongen gerecruteerd of seksslaaf gemaakt. Ook worden ze gebruikt als menselijke schilden.
Niet-moslims
negatief
- Christenen, Yezidi’s, Sjiieten en iedereen die geen trouw zweert aan de IS-ideologie word weggejaagd, gedwongen te bekeren, of geëxecuteerd. Ook hun religieuze gebouwen worden vernietigd en/of krijgen een ander doel.
- Veel jonge jongens en meisjes worden geïndoctrineerd, gedwongen gerecruteerd of seksslaaf gemaakt. Ook worden ze gebruikt als menselijke schilden.
IS-top
positief
- In de door IS gecontroleerde gebieden heeft de IS-top onder leiding van Al-Baghdadi de absolute totalitaire macht daar.
- Door de export van olie, de roof van historische artefacten en afpersing is de IS-top enorm welvarend.
Landen in het Midden-Oosten
positief
- Eenheid in het Midden-Oosten, einde van vele oorlogen.
negatief:
- Irak en Syrië hebben veel gebied verloren aan IS, en ook andere landen, zoals Jordanië en Libanon worden bedreigd.
- de verovering van belangrijke olievelden door IS zorgden ervoor dat Irak veel welvaart verliest.
Andere landen
positief
- Één sterk en welvarend rijk om mee te handelen, in plaats van meerdere kleine en instabiele landen.
negatief
- De daden van IS zorgen voor veel vluchtelingen uit voornamelijk Syrië.
- Één groot, sterk en verenigd rijk dat een stuk gevaarlijker is dan de kleinere landen waaruit het eerst bestond.
Ons oordeel
Het is ons oordeel dat de negatieve gevolgen van de discriminerende daden van IS de positieve gevolgen overschaduwen. Er is weinig tot geen ruimte voor individuele vrijheid of de vrijheid van minderheden en ook van gelijkheid voor de wet is geen sprake. Zover er wel positieve gevolgen zijn, zijn die beperkt en voorbestemd aan een kleine groep. De negatieve gevolgen zijn echter veel drastischer en hebben effect op veel meer mensen. Behalve het ontbreken van vrijheid en gelijkheid hebben de gewone menen in Irak en Syrië sinds IS nog minder stabiliteit en welvaart. Dit zegt nogal wat, omdat voor IS Irak en Syrië al veel armoede en geweld was. Ook andere landen worden ingrijpend beïnvloed: de angst voor terrorisme word groter en vooral in het westen is er meer angst voor de Islam zelf en nemen overheden burgerlijke vrijheden af in de naam van terrorismebestrijding. Deze ontwikkelingen verzwakken naast de burgerlijke vrijheden ook de eenheid van samenlevingen en de stabiliteit. Ons oordeel is dus: de discriminerende acties van IS zijn niet ethisch gerechtvaardigd.
Maak jouw eigen website met JouwWeb